March 26, 2009

Apa kata kite tengok surau kat HOSPITAL PANTAI MUTIARA..

Macam mana ngan research surau kiteorang sebelum nie..korang berpuas hati tak?.. atau bosan membaca artikel kajian kami tentang beberapa surau di sekitar Penang nie ??.. ishhh.. tak mungkin korang bosan kot ..yelah..negeri korang gak..tak pun salah sebuah negeri dalam Malaysia gak..yang kita cintakan lagi kita banggakan selama nie kan.. geng TIZANA bawa korang yang sedang membaca kajian nie kat Bayan Lepas lagi tau..tapi kali nie kat Hospital Pantai Mutiara Bayan Lepas.. alaa yang sebelah ngan Giant MegaMall tue..kalo x kenal jugak korang bleh tengok hospital ni kat gambar yang kiteorang amik di bawah..
Emm..ni nak promote sket nie.. kalo korang ade masalah kesihatan ker ape ker datang la singgah kat Hospital ni ek hehe.. Hmmm..boleh tahan rupa bangunan Hospital ni,..kalau pesakit kena hantar masuk wad kat sini kompem takut punyer lah.. sebab tengok dari gaya bangunan nie macam dapat sakit yang kritikal n yang berat2 jer hehe..xde lah pe2 penyakit pon bleh dirawat kat hospital nie..tak kira sakit ringan atau berat.. doa-doakanlah kita semua sihat sejahtera hendaknya..n yang paling penting, bagi umat islam jangan lupa untuk bersolat kerana solat itu merupakan tiang agama..jom kita lihat surau kat dalam hospital nie cam mane..



Hospital Pantai Mutiara, Bayan Lepas, Penang

Macam biasalah..mula-mula masuk pintu hospital mesti kami cari signboard surau.. Setelah kami masuk melalui pintu masuk utama hospital nie..geng TIZANA sepantas kilat telah nampak signboard surau kat sebelah kanan hospital sebelum kami meminta keizinan daripada pihak pengurusan hospital ini untuk membuat kajian.. sangat mudah dilihat dan memudahkan urusan kami untuk menuju ke destinasi yang sebenar..

pintu masuk surau lelaki dan perempuan di tingkat 1

Hmm...apa pendapat kamu semua tentang surau nie... tidak kemas dan berselerak kan.. memalukan rakyat Malaysia je..sejadah tidak dilipat dan disimpan di tempat yang dikhaskan..sebagai muslimah sejati yang sentiasa peka dengan kehidupan islam, kita semua mesti memenuhi permintaan agama kita iaitu mengamalkan kebersihan diri, pakaian dan juga tempat beribadat kita..jika keadaan sebaliknya berlaku solat akan terganggu dan menyebabkan seseorang tidak khusyuk dalam solat.. pahala dalam solat menjadi kurang...dan jika keadaan surau kemas, cantik, bersih dan kemas berbekalkan dengan iman yang kuat di dada pasti semua muslimin dan muslimah bersolat dalam keadaan tenang, khusyuk dan dapat bertafakur kepada ALLAH S.W.T tuhan Yang Maha Esa..renung-renungkanlah kita semua..

tengok tuu..lagi menambah keserabutan minda dan memberatkan mata yang memandang.. kain sembahyang tidak disangkut dengan kemas dan teratur di atas penyidai yang disediakan menyebabkan keadaan surau kelihatan tidak terurus.. tuu anda semua belum membaunya.. kiteorang dah bau kain sembahyang tu sebagaimana yang terdapat dalam gambar tersebut.. berbau dan sangat memeningkan kepala..tambah lagi kepala kiteorang yang dah sedia pening ngan beberapa assignment dan test yang sangat berat.. bukan susah pun nak lipat kain sembahyang apabila sudah dugunakan..kesedaran diri yang tinggi dan sikap bertanggungjawab perlu disemai dalam diri masing-masing..barulah semua kerja labih bersistematik.. dan seperkara lagi..pihak pengurusan surau perlulah mengambil sikap keperihatinan masing-masing dan mengambil inisiatif untuk membasuh pakaian-pakaian solat awam sekurang-kurangnya tiga kali seminggu untuk mengelakkan pakaian solat berbau hapak dan tercemar..

Beg sembahyang staff-staff hospital berselerak dan berlambak-lambak. satu lagi kekurangan surau ini ialah tidak terdapat almari untuk menyimpan barang-barang keperluan para staff di hospital ni.. pihak pengurusan sendiri harus turun padang untuk menilai dan meneliti apa kekurangan surau tersebut dan apa yang perlu ditingkatkan lagi supaya surau menjadi kemas, bersih, teratur, dan juga indah apabila memandang..

ni pulak surau lelaki..kelihatan sama ngan surau perempuan..sejadah tidak dilipat apabila sudah digunakan..keadaan menjadi tidak kemas dan nampak bersepah.

begitu juga dengan yang ini.. sejadah dan kain solat lelaki tidak dengan betul..

lantai tempat wuduk nie dah berdaki dan perlu dicuci supaya kelihatan lebih bersih dan menarik..

haa..yang ni merupakan kelebihan surau di sini.. menyediakan selipar untuk ke tandas dan juga digunakan untuk mengambil wuduk.. syabas kepada pihak pengurusan hospital kerana menyediakan peralatan yang penting kepada masyarakat untuk menjalankan kewajiban mereka untuk bersolat..

3 comments:

  1. surau ni boleh dikategorikan kotor...erm..kenapa la tempat ibadat selalu jer trlepas pandang..tgk kotorr tp buat do know jer..xkan salah ibu mengandung kot??

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. tuu lah pasal cik zimah.. kebanyakkan surau macam nie..berselerak dan agak kotor..sebilangan masyarakat atau pengguna mengambil mudah dalam hal-hal sebeini..xleh nak salahkan sesiapa yang penting semua pihak perlu mentemai sikap tanggungjawab dalam diri masing-masing untuk menjaga kebersihan dan kekemasan surau..

    ReplyDelete